søndag 21. februar 2010

I nøden spiser fanden fluer...

...eller når alt annet er umulig, spiser jeg suppe.
Som noen kanskje har fått med seg, har jeg klaget over tannpine de siste dagene. Det har vært litt av en tannpine. Hele kjeven er betent og jeg ser ut som jeg går og suger på en velvoksen plomme. Skikkelig, fryktlig vondt har det også vært. Ikke har jeg sovet og ikke har jeg klart å spise noe annet enn suppe. Nå er jeg ikke radmager fra før, så jeg tåler jo noen dager med litt mindre mat da. Men man blir ganske slapp og kraftløs av å ikke spise, ikke sove og ta en hel masse smertestillende.

Jeg er litt bedre. Men fortsatt ikke akkurat bra. Så derfor har jeg brukt litt tid på kjøkkenet i dag for å lage supper som kan friste litt.

Denne oppskriften er inspirert av både av oppskrifter jeg har funnet på nett og av venninner som jeg matprater med både titt og ofte.


Gulrotsuppe med appelsin og kokosmelk
1 kg. gulrøtter
saft av to appelsiner og
saft av en halv sitron
3 fedd hvitløk
ca. 2 x 2 cm frisk ingefær
4 dl. andekraft (kylllingkraft eller grønnskakraft fungerer sikkert også ypperlig.)
1 boks kokosmelk
koriander og finstrimlet sitron- og appelsinskall til pynt. Vask skallet godt og bruk bare det ytterste - det hvite skal ikke med.

Gjør slik:




Skrell gulrøttene og del dem i skiver.
Press to appelsiner og en halv sitron, og finhakk ingefær og hvitløk.

Kok gulrøttene og krydderne i appelsin og sitronsaft  i ca. 20 minutter. Tilsett kraft og kok videre til
gulrøttene er helt møre. Bruk så stavmikser og kjør den til suppen er helt glatt.
Tilsett en boks kokosmelk, varm opp til kokepunktet igjen. Smak til med salt og pepper, og server.

Denne suppen bør egentlig serveres med en masse koriander på - men det hadde de ikke i butikken min i går, så derfor la jeg på litt timian for at bildet skulle bli fint. Før servering drysser man litt finstrimlet skall fra sitrusfruktene over, og serverer. Det er godt. :)

7 kommentarer:

salige lavendel sa...

STAKKARS deg!!! Har du spikernellik i huset? Da kan du tygge den opp litt og legge på tannkjøttet nærmest der det er betent. La det ligge der i en time eller to eller så lenge du orker. Det hjelper faktisk. Flere har prøvet det og blitt kvitt skikkelig tannpine.God bedring.

@afjo72 sa...

Huff og huff - stakkars deg da!! Suppen din ser riktig god ut, men omstendighetene var neimen ikke gode. God bedring til deg!!!

Anonym sa...

huffda...

Suppa du både så å hørtes veldig god ut!!

La meg til som følger her inne :)

Klem fra en anna NIBBER ;)

9na sa...

Stakkars deg da... Men suppen ser god ut.

Ulla sa...

God bedring!

Suppen må prøves.

Stine sa...

God bedring, ja! Suppa så veldig spennende ut, tipper litt chili i gjør susen også, selv om den sikkert er sterk nok med koriander i? Tusen takk for butikktips! Må sjekkes ut!

Klemmer fra Stine

Kaspara sa...

God morgen, Helene!
Tusen takk for hilsen på bloggen min! Ja, vi er nok mange loppefrelste interiørbloggere her i blogglandia som venter på å storme vårens loppemarkeder. Å gå på skattejakt er en utrolig berusende følelse!
Så ille med tannbetennelse! Huff, det har min niese nylig hatt og jeg har skjønt at det er grusomt vondt! Håper det ordner seg for deg og munnen din. Tusen takk for oppskrift på gulrotsuppe som jeg aldri har laget før. Den skal prøves og jeg elkser koriander!
Ha en så god dag som mulig med den kranglete munnen! Hilsen kaspara