fredag 19. februar 2010

Drømmen om et sommerhus del 5

En av de tingene vi falt for da vi så på huset, var at det var et ekstra rom i uthuset. Det hadde panelvegger og vindu og dør, og ble brukt til vedoppbevaring da vi var på visning, men det var plass til noen ekstra sengeplasser der. Allerede første kvelden vi eide huset, ble det lille huset tømt for ved og møblert med seng. Vi ville jo ha gjester, og da må man ha plass til disse.
Det viste seg at gulvet i det lille gjestehuset måtte skiftes ut. Vinduet var ikke tett i underkant, så det hadde kommet fuktighet inn og ødelagt deler av gulvet. Men man har da heldigvis en far som er riktig så flink til å fikse og ordne, så etterhvert har vi skiftet ut gulvet, satt inn nytt vindu og malt både utvendig og innvendig.

Dagens bilder viser gjestehuset slik det så ut da vi overtok, og slik det ser ut nå. det var utrolig hvor stor forskjell det gjorde med ny rødmaling, nytt vindu og hvite detaljer.

Her er huset etter å ha fått nytt vindu og ny maling. Jeg er ikke helt sikker på hvorfor jeg har tatt bildet før jeg har hengt opp begge espalierene, men det har jeg nå gjort. Jeg har malt et stort hjerte på døren inn til utedoen, slik at alle finner veien dit når de trenger det.

Inne i huset var det ubehandlet panel både på vegger og i taket da vi overtok. Gulvet var altså fuktskadet og måtte skiftes. Vi la rett og slett rupanel på gulvet og la på noen lag med hvit treolje. Veggene er malt med 50/50 vannbasert maling og vann. Litt grisete, men velig fint. Panelet blir lyst og fint og beholder trestrukturen.  Den gamle skuvsengen fulgte med huset, og det gamle vaskestativet har jeg fått av foreldrene mine. Det er ikke innlagt vann i gjestehytta, og det er fint for gjestene å kunne skvette litt vann i fjeset når de står opp. Og vannskiene er klare til bruk. Jeg synes det er en morsom kontrast med vannskiene og den gamle sengen.

Hele gjestehuset består altså av dette lille rommet med skuvseng og dobbeltseng. Og utedoen vår, som jeg har skrevet her.
Hyllen over sengen er laget av en gammel planke vi fant på loftet i hovedhuset.

Huset er ikke stort. Men det ligger helt inntil skogen, man våkner av at fuglene synger her, og når det regner, trommer det fint på platetaket.

3 kommentarer:

Besta sa...

Det er så koselig å se bildene dine fra sommerhuset:D
Ikke mye som minner om sommer og sol her på sørlandet nå, men det må vel gi seg snart.
Ha en fin helg.
klem fra marilyn

Feminista sa...

Hei Marilyn! Det er så hyggelig å få hilsener her inne. :) Jeg var på sørlandet og bodde i sommerhuset en uke i januar i fjor, og det var ikke så veldig hyggelig, egentlig. Særlig ikke turen opp til do.
God helg!

Ulla sa...

Et skikkelig sommerhus!! :D