tirsdag 12. januar 2010

Uten mat og drikke duger helten ikke!



Det er egentlig et mirakel at jeg har blogget i flere måneder uten å ha matblogget en eneste gang. Jeg elsker å lage mat. Jeg liker handle inn råvarer, planlegge hva de skal brukes til, jeg elsker lukten av fersk hvitløk, sitrusfrukter og krydderurter. Og jeg liker å lage ting mer eller mindre fra bunnen. Fordi det smaker bedre, fordi jeg synes det er gøy, og fordi jeg vil vite hva jeg spiser, og er ganske overbevist om at en hjemmelaget tomatsuppe er så mye bedre enn en som er laget fra pose.
Og det er faktisk ganske enkelt å lage god mat. For noen dager siden la en venn ut en link til Michael Ruhlman's notes på Facebook. Michael Ruhlman er journalist/forfatter som er blitt kokk/kokebokforfatter og han har noen herlig tanker om mat, matlaging og matvareindustrien. Matlaging er ikke vanskelig. Det er enkelt. I linken skriver han om hvor enkelt det er å steke og servere en kylling. jeg stekte en Stange-kylling på søndag, og tok bilder. Så enkelt at hvem som helst kan klare det - og så godt at man blir lykkelig. Hvem kan be om mer enn det, egentlig?
Man tager en fersk, rå kylling, en sitron, litt salt og pepper, og litt olje og smør. Så skrur man oven på ca. 180 grader, salter og peprer kyllingen godt utvendig og innvendig, deler den halve sitronen i båter og putter inn i buken (åpningen) på kyllingen.

Har man ikke sitron, kan man putte inn andre ting, epler, for eksempel. Eller ingenting. Det funker, det også.




Oljen og smøret er forresten til potetene. Jeg hadde nemlig poteter til kylllingen. Norske mandelpoteter som ble vasket, delt i to, lagt i en form med ca. 1 ss olivenolje og 1 ss smør og overdrysset med litt salt. Når kyllingen hadde stått i ovnen i ca. 30 minutter, satt jeg potetene inn sammen med kyllingen. Og så gikk jeg ut i stuen for å se sportsendingene på TV.

Etter ca. 30 minutter i ovnen sammen med kylllingen, så potetene slik ut.

Og slik så det ut når alt var ferdig. Kyllingen, som veide 1.6 kg, hadde stekt i ca. 70 minutter, og hvilt i 15. Hvile betyr rett og slet at den står oppå ovnen og hviler seg etter steking. I kjøttets hvilepause kan man dekke bord, rope inn familie, tyvsmake på tilbehør etc. Jeg laget gratinert purre søndag. det ble selvsagt også fortografert, og skal blogges i nærmeste fremtid.

På slutten av det fantastiske innlegget sitt, sier Michael Ruhlman:
(But be careful, you might find this so boring that you’ll start thinking about making stock next. Don’t. Too hard. Takes too long. You’ll have to clean the pot. I’m telling you now. Don’t risk it. Consider yourself warned. Don’t blame me if you wind up with something delicious on your hands.)
sier Ruhlman. Og det var akkurat det jeg gjorde - jeg kokte kraft av skroget til den overnevnte kyllingen, faktisk. Og tok bilder, selvsagt. Det betyr at det blir blogginnlegg av det også. Bare vent!
Ha en fin tirsdag - nå skal jeg lage pizzadeig nok til å fore fire sultne 7-åringer som skal bespises før turntrening.

1 kommentar:

Huset på Planen sa...

Haha, jeg elsker kraftkoking! Herlig innlegg. :)