onsdag 20. januar 2010

Olivenhjelp!



Jeg trenger oliventrehjelp. Vanligvis har jeg ikke spesielt grønne fingre - dvs. jeg har faktisk ganske god dreis på hagen og alt som vokser ute. Men inneplanter er en annen sak.
Dette olivetreet kjøpte jeg i sommer, og så lenge det fikk stå i hagen i sommerhuset. var alt fryd og gammen. Det vokste og trivdes og det kom til og med små oliven på det!  Men så ble det vinter, og jeg syntes ikke treet kunne stå ute lenger, så jeg tok det inn. Det står på soverommet vårt nå, rett ved vinduet, slik at den har tilgang på alt dagslys som er tilgjengelig på denne tiden av året. Den har det kjølig, men frostfritt.
Den får en skvett vann i ny og ne, men sandjorden i potten er ganske tørr. Bladene faller av, og det er jeg ikke helt sikker på omde skal gjøre. Er det noen der ute i Bloglandia som kan noe om stell av slike eksotiske skapninger som treet mitt? Er alt håp ute, eller er det en liten mulighet for at vi kan tilbringe flere somre sammen med oliventreet vårt?

7 kommentarer:

Kaoskontroll sa...

Takk for det! :) Og godt å høre at jeg ikke er den eneste! ;) Jeg har forøvrig en elsket malerbukse jeg også, men den er... Vel, det er en grunn til at jeg ikke smetter så fort og lett inn i den, for å si det slik. ;) Lurer på om jeg skulle være så modig at jeg laget et blogginnlegg om det. Hehe.. det hadde blitt morsomt i det minste. Dog fare for at bloggen min blir kåret til årets minst delikate blogg. ;)

Jeg kan dessverre ikke gi noe tips om oliventre, for jeg dreper alt grønt. Uten unntak!

Ønsker deg en fin kveld!

Feminista sa...

Takk til deg, KK. Da jeg skrev kommentaren inne hos deg, slo det meg at det må komme et innlegg her om de elskede, men noe medtatte malebuksene mine. Heldigvis en mine bukser så romslige at det skal mye hard stillesitting og livsnyteri til før de ikke passer lenger. ;)

Sjova sa...

Har desverre ikkje peil på oliventrær, men må sei at du har ein personleg og sjarmfull blogg- digger bakgrunnen din:-)Mykje kreativitet å hente her, gledar meg til å sjå meir. Klems

linsky sa...

Jeg hadde ett for et par år siden, og det samme skjedde med meg. Jeg endte opp med å kaste det. *hulk*
Nå ønsker jeg meg et nytt ett.

Birgitte sa...

Lyst, kaldt og tørt er visst oppskriften på en vellykket overvintring. Et kaldt kjellerrom med lys på dagtid er visst bra. Jeg gjorde som deg i forfjor, hadde treet inne i et vanlig rom, det gikk ikke. Det skal settes ut så snart frosten har gitt seg.

Vårt Hus sa...

Så koselig blogg du har! Ikke kast treet fordi om det mister bladene, det er ikke unormalt at det gjør det om vinteren. Sett det kald, men ikke i minus grader. Ikke la det stå i mørket. Husk å gi det litt vann en gang innimellom. Så fort våren er her, kan du sette det ut, først inntil husveggen- plutselig er sommeren her og du vil ha et tre som trives og som det kommer oliven på igjen.
Fortsatt god helg, klem Yvonne

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Hei på deg!

Har ikke de beste råd ang. oliventre dessverre.
Jeg har ett som tåler det meste og overlever år etter år. Og så har jeg to små som ikke ser ut til å like noe som helst.
Men har de på kaldt soverom i vinduet så får vi se til våren om det er noe liv.
Lykke til med ditt iaff.
Klem