mandag 6. september 2010

Lesehesten

Denne sommeren har jeg lest og lest og lest. Jeg har lest noen gamle favoritter om igjen, og slukt både deilig chic-litt og mer seriøs litteratur om hverandre. Her er stabelen jeg slukte i løpet av juli og august. :)

John Irvings bøker har jeg lest om igjen - "The world according to Garp" for sikkert tiende gang, "Owen Meany" for andre. Jeg elsker Garp og tror nok han er en av mine absolutte favoritter.  Liza Jewells "31 Dream Street"  har jeg også lest før, men jeg koste meg med den i sommer også. Fin historie med herlige karakterer og et gammelt forfallent hus som får en sårt tiltrengt ansiktsløftning. :) Herlig!

Av de jeg ikke har lest før, var både "La meg synge deg stille sanger", The Book of Negroes" og "The Taste of Sorrow" utrolig bra. "The Taste of Sorrow" handler som søstrene Bronte, og derfor leser jeg nå "Jane Eyre" igjen. Sikkert for 10 gang, den også.
"Hotellet på hjørnet av bitter og søt" har jo vært en storselger. jeg likte forsåvidt historien, men irriterte meg over noen dumme faktafeil. Når hovedpersonens sønn gjør et raskt søk på internett i 1986, er det noe som ikke stemmer.  Synd at ikke forlaget har tatt tak i dette - for historien var både fin og rørende.
"Where the Heart is" er en utrolig søt og morsom historie. Den en en av de bøkene jeg leser igjen med jevne mellomrom. Den handler om 17 år gamle Novalee Nation er på biltur fra Tenesse til California for å starte et nytt liv med kjæresten. Men kjæresten er ikke spesielt sympatisk, og når de kommer til Oklahoma, og hun må inn i WallMart-butikken for å tisse, forlater han henne på parkeringsplassen foran WallMart. Hun er  7 måneder på vei og har 7 dollar i lommen. Hun blir en slags blindpassasjer i WallMart-butikken, hvor hun bor i all hemmelighet helt til babyen hennes blir født der inne en mørk natt. Den er absolutt lesbar - en skikkelig feel-good-bok. :)

I tillegg til disse bøkene, som alle er lest i sommerhuset, og som her er avbildet stablet opp på nattbordet mitt, har jeg selvsagt lest mye mer. To biografier om Elizabeth I, en om Henry VIII og en haug krimbøker.

3 kommentarer:

det lange hvite huset sa...

For en herlig leseliste! "Where the heart is" har jeg sett som film!

Turid sa...

ÅÅÅ så mange herlige bøker!
Nå fikk jeg lyst til å lese omigjen alle av John Irving jeg også!

"La meg synge deg stille sanger", er veldig bra!
Billie Letts, "Brutte løfter", er også en av mine favoritter! Har sett filmen også;)

Forresten en koselig blogg du har. Spennende med sommerhuset! Der ser det jammen herlig ut!

Går med en STOR drøm om å finne noe slikt, og få råd til noe slikt! Kanskje en vakker dag... Dere får det i allefall flott!

I mellomtiden koser vi oss i en liten campingvogn med spikertelt...en liten erstatning...foreløpig.

Ha en fin helg!
Hilsen fra Turid;)

pepperkverna sa...

Du verden for en leselyst! Herlig med ferie og masser av lesetid......Hege