lørdag 12. desember 2009

Lysfat

Jeg er ingen minimalist. Jeg elsker stasj og ting og er ingen tilhenger av less is more - i hvert fall ikke når det gjelder antall stearinlys i stuen vår. Selv om jeg liker ting og tang og skatter og skrot, så liker jeg at det er en slags orden i galskapen.

Jeg liker fat. Store fat i metall hvor man kan plassere lysestaker og lys i ulik utførelse. Å samle lysene på fat skaper orden også når det er en maksimalistisk sammenstimling av skatter og skrot man setter frem. Det er vakkert med flammer fra levende lys som speiler seg i det blanke metallet i fatet. Og dessuten er det brannsikkert å sette lysene på metallfat. Rene kinderegget, med andre ord. Fatet på dette bildet står på mitt alle første loppemarkedfunn, et vakkert gammelt skap som ved en eller annen anledning skal få sitt eget innlegg i denne bloggen. Fatet er i sølv og er kjøpt i Danmark. Lysene oppå har jeg dekorert med egenproduserte dekorlapper. Teksten er tatt fra juleevangeliet, og det står "fred på jorden" på 13 forskjelllige språk med forskjellige fonter. Samme teksten er festet på det store kobbelyset med en bit av en gammel blonde. Bildet under viser lysene i mer detalj.

Dette lysfatet står på stuebordet vårt - eller på den gamle kofferten med glassplate som vi bruker som stuebord. Fatet er et stort marokkandsk fat med masse plass. Jeg synes det er fint med lysestaker i forskjellig høyde og forskjellige farger.












1 kommentar:

Ravheksen sa...

Hvor er de smukke dine lys med "fred paa jorden".
Her i huset er der ogsaa mange levende lys. De spreder et dejligt skaer, naar morket saenker sig udenfor.
God sondag aften:-)