søndag 26. september 2010

Fransk landstil II


Den franske landstilen, ja... Jeg var virkelig på jakt etter den da vi var i Champagne. Og som dere ser av disse bildene, så er det mange av de elementene vi forbinder med den franske landstilen som gjør seg gjeldende i eksteriørene til husene. Det er rustikt - det er avdempet - det er slitt - det er vakkert. So far, so good. Hva jeg ikke så i Frankrike, var malte gulv og malte møbler og helhvite interiører. Det tror jeg rett og slett er vårt skandimaviske bidrag til den landlige stilen - kanskje en måte å minske effekten av de lange mørke kveldene i vinterhalvåret på for oss nordboere? Ikke vet jeg. Hva jeg så i Frankrike var mye farger - oker, dempede røde og grønne toner, og også mye krem- og hvitt. Men de flotte, gedigne utskårne tremøblene var enten beiset eller oljet. Også i kule, trendy interiørbutikker. Altså er fransk landstil ikke helt det samme i Frankrike som i Skandinavia? Hva tenker du som leser dette, om det?
Hotellet vi bodde på var i følge eierinnen veldig typisk fransk landstil. Det var vakkert og nyrenovert og faktisk helt praktfullt, synes jeg. Men altså ikke helt hvitt da...

1 kommentar:

Ulla sa...

Deilig!! *drømmer meg bort*
Og så koselig hotellet så ut! <3